Zit ik - zoals altijd op de wc -De Journalist van 2 maart j.l. te lezen, stuit ik op een column van Yves Desmet, hoofdredacteur van De Morgen. De titel luidt 'Slow'. Eerst constateert hij: 'Snel, newsy, goedkoop, internetgelinkt, ik kan de buzz-woorden die de bovenhand voeren op alle internationale congressen over kranten en kranten-marketing steeds moeilijker horen. Kliene, hapklare, snel te verteren brokken nieuws, zeggen de experten ons, dàt is wat de moderne mediaconsument wil. Om één of andere reden komt bij mij dan snel de vergelijking met McDonald's op.' Nadat hij vervolgens heeft verteld hoe 'een paar Italiaanse vrienden, waaronder de journalist Carlo Petrini' als reactie op de komst van het 'zoveelste' nieuwe filiaal van Mc Donald's de Slow Food-beweging oprichtten in het midden van de jaren tachtig, schrijft hij: 'Zou het geen tijd zijn om misschien eens een beweging voor "Slow Journalism" op te richten?' Met 'zalig lange stukken, die weken research en voorbereiding hebben gekost. Stukken die staan als een huis. Die een onovertroffen mengeling van diepte-interviews, grand reportage en essayistiek in zich dragen. Om van te smikkelen en te smullen. Origineel, kwalitatief. Slow dus.'
Grappig, ik heb het daar al over gehad..
donderdag 8 maart 2007
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten